Strategi Peningkatan Target Wajib Pajak Bagi UMKM Dengan Metode Analytic Network Process (ANP)
Abstract
The development of MSME in Indonesia is very rapid, but this development is not supported by tax compliance. This requires a strategy that needs to be designed by DGT so that this potential can be optimized. The purpose of this study was to determine strategies for increasing tax revenues from the micro small and medium business sector (MSMEs) with the Network Process Analysis (ANP) method. This type of research is field study research. Data sources used in this study are primary and secondary data sources. Data collection techniques in this study used observation, interview, documentation, questionnaire, and literature study techniques. Data analysis techniques in this study used the ANP method. The results of this study, among others, based on the NetworkProcess Analysis (ANP) method, obtained priority strategies for increasing revenue from the MSME sector with the Network Process Analysis (ANP) method. The first rank that gets the highest value is the strategy to increase tax services to MSME taxpayers. Tax services to MSME taxpayers include ease in tax reporting, ease in tax payments, and ease in accessing tax information.
References
Arikunto, S. (2010). prosedur penelitian : suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Bramasto, Ari. (2009). Pengaruh Kepatuhan Wajib Pajak dan Kualitas Informasi Akuntansi Keuangan Terhadap Efektivitas Sistem Self Assesment. Jurnal Majalah Unikom Vol. 10, No.2. Hal:179-190.
Fajarwati, Riska Noer, Kertahadi & Kurniawan, Bondan Catur. (2014). Analisis Peningkatan Kepatuhan Wajib Pajak Sebelum dan Sesudah Penerapan Modernisasi Administrasi Perpajkan (Studi Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama se Malang Raya). Jurnal Mahasiswa Perpajakan Vol. 1, No.2. Hal:1-10
Fidel. (2008). Pajak Penghasilan (Pembahasan UU No. 36/2008 tentang Pajak Pengahasilan Dengan Komentar Pasal per Pasal. Jakarta: Caraform Publishing.
Fidel. (2008). Pajak Penghasilan (Pembahasan UU No. 36/2008 tentang Pajak Penghasilan Dengan Komentar Pasal Per Pasal). Jakarta: Carofm Publishing.
Fuadi, Arabella Oentari & Mangoting, Yenni. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Petugas Pajak, Sanksi Perpajakan dan Biaya Kepatuhan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM. Jurnal Tax & Accounting Review Vol. !, No.1. Hal: 19-27.
Hardiningsih, Pancawati. (2011). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak The Factors That Influence The Willingness To Pay The Tax. Jurnal Dinamika Keuangan dan Perbankan Vol. 3, No. 1. Hal: 126-142.
Harimulyono, Nurrohman. (2008). Pengaruh Administrasi Perpajakan dan Kepatuhan Wajib Pajak Terhadap Penerimaan Pajak Daerah. Jurnal Media Ekonomi Vol. 8, No. 1. Hal:1-16.
Herryanto, Marisa & Toly, Agus Arianto. (2013). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Kegiatan Sosialisasi Perpajakan, dan Pemeriksaan Pajak Terhadap Penerimaan Pajak Penghasilan di KPP Pratama Surabaya Sawahan. Jurnal Tax & Accounting Review Vol. 1, No. 1. Hal:125-135
Irawan. Prasetya, 2006. Penelitian Kualitatif & Kuantitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial, Jakarta: Departemen Ilmu Administrasi FISIP-UI.
Jatmiko, Agus Nugroho. (2006). Pengaruh Sikap Wajib Pajak Pada Pelaksanaan Sanksi Denda, Pelayanan Fiskus dan Kesadaran Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Empiris Terhadap Wajib Pajak Orang Pribadi di Kota Semarang). Tesis. Universitas Diponegoro. Semarang.
Jotopurnomo, Cindy & Mangoting, Yenni. (2013). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Kualitas Pelayanan Fiskus, Sanksi Perpajakan, Lingkungan Wajib Pajak Berada Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi di Surabaya. Jurnal Tax & Accounting Review Vol. 1, No. 1. Hal:50-54.
Mardiasmo. (2011). Perpajakan Edisi Revisi 2011. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Moleong, Lexy J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muliari, Ni Ketut & Setiawan, Putu Ery. (2011). Pengaruh Persepsi Tentang Sanksi Perpajakan dan Kesadaran Wajib pajak Pada Kepatuhan Pelaporan Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Denpasar Timur. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis Vol. 6, No. 1. Hal:1-23.
Permedi, Tedi, Nasir, Azwir & Anisma, Yuneita. (2013). Studi Kemauan Membayar Pajak Pada Wajib Pajak yang Melakukan Pekerjaan Bebas (Kasus Pada KPP Pratama Tampan Pekanbaru). Jurnal Ekonomi Vol. 21, No. 2. Hal:1-18.
Prajogo, Josephine Nidya & Widuri, Retnaningtyas. (2013). Pengaruh Tingkat Pemahaman Peraturan Pajak Wajib Pajak, Kualitas Pelayanan Petugas Pajak, dan Persepsi Atas Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM Di Wilayah Sidoarjo. Jurnal Tax & Accounting Review Vol. 3, No. 2. Hal: 1-12.
Prakosa, Kesit Bambang. (2003). Pajak Retribusi Daerah. Yogyakarta. UII Press Yogyakarta (anggota IKAPI).
Purnomo, H. (2004). Hak dan Kewajiban Wajib Pajak. Direktorat Jendral Pajak. Jakarta.
Rahmawaty, Ningsih, Endang Surasetyo & Dfadhila, Wida. (2011). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak (Studi pada Wajib Pajak Orang Pribadi yang Memiliki Usaha Warung Kopi di Kota Banda Aceh). Jurnal Telaah dan Riset Akuntansi Vol.4, No. 2. Hal:202-215.
Rohmawati, Alifa Nur & Rasmini, Ni Ketut. (2012). Pengaruh Kesadaran, Penyuluhan, Pelayanan, Dan Sanksi Perpajakan Pada Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. Jurnal Akuntansi Universitas Udanaya Vol. 1, No. 2. Hal:1-17.
Saaty, T. L, dan Vargas L. G. (2006). Desicion Making With The Analytic Network Process Economic, Political, Social, and Technological Applications With Benefits, Opportunities, Cost, and Risk. Pittsburgh: Springer.
Saaty, Thomas L. (2014). Fundamentals of The Analytic Network Process – Dependance and Feedback in Decision – Making With a Single Network Journal of System Science and System Engineering Vol. 13, No. 2. pp 129-157.
Siti Masruroh & Zulaikha. (2013). Pengaruh Kemanfaatan NPWP, Pemahaman Wajib Pajak, Kualitas Pelayanan, Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Empiris Pada WP OP di Kabupaten Tegal). Journal of Accounting Vol. 2, No. 4. Hal:1-15.
Smulders, Sharon & Naidoo, Gelishan . (2011). Adressing The Small Business Tax Compliance Burden - Evidence from South Africa. Journal of Economic and Financial Sciences. July 2013 6(2). Pp 263-284.
Smulders, Sharon, Madeleing Stighlingh, Riel Franzen & Liezelle Fletcher. (2012). Tax Compliance Costs for The Small Business Sector in South Africa - Establishing a Baseline eJournal of Tax Research. Vol 10. No. 2, pp 184-226.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitaf, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Supadmi, Ni Luh. (2009). Meningkatkan Kepatuhan Wajib Pajak Melalui Kualitas Pelayanan. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis Vol. 4, No. 2. Hal: 1-14.
Supramono. (2010). Perpajakan Indonesia . Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Tambunan, Ruston. (2013). Ketentuan Terbaru Pajak Penghasilan Atas UMKM: Sederhana Tapi Tidak adil. From ortax.co.id, 23 Februari 2016.
Tanjung, H. D. (2013). Metodologi Penelitian Ekonomi Islam. Bekasi: Gramatika Publishing.
Tiraada, Tryana A.M. (2013). Kesadarana Perpajakan, Sanksi Pajak, Sikap Fiskus Terhadap Kepatuhan WPOP Di Kabupaten Minahasa Selatan. Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis dan Akuntansi Vol. 1, No. 3. Hal:999-1008.
Trisnawati, Estralita & Putri, Ira Ratna Sari Haryanto. (2014). Pengaruh Aparat Pelayanan Pajak, Iklan Pajak, dan Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Yang Terdapat DI KPP Pratama Jakarta Pademangan Pada Tahun 2011. Jurnal Akuntansi Vol. 14, No. 1. Hal:59-80.
Copyright (c) 2020 Imelda Dian Rahmawati , Muhammad Nasih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.