Is Percieved Quality Mediate the relationship between Brand Image and Country of Origin toward Purchase Intension?


  • (1) * Kussudyarsana Kussudyarsana            Universitas Muhammadiyah Surakarta  
            Indonesia

  • (2)  Yessy Bangkit Forma            Universitas Muhammadiyah Surakarta  
            Indonesia

  • (3)  Nur Achmad            Universitas Muhammadiyah Surakarta  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study analyzes the effect of country of origin and brand image on purchnase intension through perceived quality as an intervening variable. The research setting was on Skin cares and Beauty clinic Industry. This research used incidental sampling as a sampling technique. This study involved 300 respondents which acces the online questionnaires through google form. The data obtained were processed used descriptive analysis and SEM analysis with SmartPLS.  The results indicate that the country of origin positively effect on perceived quality. Meanwhile, the country of origin variable did not affect on purchase intension. The brand image variable has a positively impact on the perceived quality variable. Brand image has a positive effect on intension to buy. The perceived quality positively effects on intension to buy. Ccountry of origin indirectly effect on intension to buy through perceived quality. Brand image has an indirect effect on intension to buy through perceived quality as an intervening variable

Author Biographies

Kussudyarsana Kussudyarsana, Universitas Muhammadiyah Surakarta

Fakultas Ekonomi dan Bisnis

Yessy Bangkit Forma, Universitas Muhammadiyah Surakarta

Fakultas Ekonomi dan Bisnis

Nur Achmad, Universitas Muhammadiyah Surakarta

Fakultas Ekonomi dan Bisnis

References

Adenan, M. A., Ali, J. K., Humida, D., & Abdul, A. (2018). Country Of Origin , Brand Image and High Involvement Product Towards Customer Intensi pembelian : Empirical Evidence Of Eeast Malaysian Consumer. 20(1), 63–72. https://doi.org/10.9744/jmk.20.1.63

Adina, C., Gabriela, C., and Denia, S.,R., 2015, Country of Origin Effects on Perceived Branf Positioning. Procedia Economic and Financ2, 23, 422-427.

Akdeniz Ar, A. (2014). Muncul Negara Pasar Konsumen dari Gambar roduksi , Kepercayaan dan Kualitas Persepsi Merek Global yang Dibuat di Cina.

Aichner, Thomas (2015).Country of Origin marketing: A list of typical strategies with examples, Journal of Brand Management, Vol. 21, I, 81-89.

Ardiani, M. (2019). Analisi Pengaruh Country Of Origin pada Intensi pembelian dengan Citra Merek Sebagai Variabel Intervening ( Studi Pada Konsumen Produk Bedak Wajah Merek Maybelline di Semarang ).



Dinata, J. S. (2015). Country Of Origin dan pengaruhnya pada Persepsi kualitas dan Intensi pembelian ( Survei pada Calon Konsumen yang Berminat Membeli iPad di Indonesia ). 25(1), 1–8.

Efendi, Mf., Rachma, N., & Rahmat, A. (2019). Pengaruh Country Of Origin, Perceived Quality dan Price pada Intensi pembelian dengan Brand Image Sebagai Variabel Intervening (Studi kasus pada pengguna Oli Castrol di Bengkel Castrol Active Sawojajar Kota Malang). 41–55.

Fitriyah, R., & Iriani, S. (2014). Pengaruh Negara Asal Pada Persepsi Kualitas. 2.
Ghaizani, A., Pangestuti, E., & Devita, L. (2018). Pengaruh Country of Origin Pada Brand Image dan Dampaknya Bagi Keputusan Pembelian (Survei Online Pada Konsumen Skincare Etude House di Indonesia). 58(2).

Hanna, F. (2019). Pengaruh Negara Asal dan Citra Merek pada Kualitas Persepsi dan Minat untuk Beli (Studi Produk Politron). 3(April), 284–292.

Herdian, E. (2016). Pengaruh Marketing Mix dan Country of Origin Pada Intensi pembelian Produk Smartphone (Studi Kasus pada Produk Samsung).

Koschate-Fischer, N., Diamantopoulos, A. and Oldenkotte, K. (2012) Are consumers really willing to pay more for a favorable country image? A study of country-of-origin effects on willingness to pay. Journal of International Marketing 20(1): 19–41.

Kurniasari, I. (2017). Pengaruh Country Image dan Beauty Vlogger Review pada Intensi pembelian Konsumen Kosmetik Korea (Studi Kasus pada Althea.kr).

Michaelis, M., Woisetschlager, D.M., Backhaus, C. & Ahlert, D. (2008). The effects of country of origin and corporate reputation on initial trust - An experimental evaluation of the perception of Polish consumers. International Marketing Review, 25(4), 404-422.

Novita, E. (2019). Pengaruh Country of Origin , Brand Image dan Beauty Vlogger Sebagai Celebrity Endorser Pada Intensi pembelian Lipcream Wardah . ( Studi Kasus pada Mahasiswi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara ).

Rahmawansyah, I. M. (2019). Pengaruh Country Of Origin Pada Intensi pembelian Produk Uniqlo Yang Dimediasi Oleh Variabel Perceived Quality ( Studi Pada Mahasiswa S1 Universitas Brawijaya Kota Malang ). 1–15.

Suraputra, I. made, & Suardana, I. B. (2019). Persepsi Kualitas Sebagai Mediator Antara Merek, Desain, Harga dan Niat Beli Sepeda Motor. (1), 138–152.

Tutia, I., & Najib, M. F. (2019). Pengaruh Citra Merek dan Kesadaran Merek Pada Intensi pembelian Sport Hijab. 697–705.

Wibisono, P. (2019). Pengaruh Persepsi Harga, Citra Merek, Persepsi Kualitas, dan Persepsi Nilai pada Intensi pembelian Konsumen.

Winarni, E. (2019). Country Of origin pada Intensi pembelian pada Smartphone Samsung ( Studi Pada Pengguna Smartphone Samsung di Kota Semarang ).
Yuteva, S. (2010). Analisis Pengaruh Etika Kerja Islam Pada Komitmen Profesi Internal Auditor , Komitmen Organisasi , Dan ( Studi Empiris Pada Internal Auditor Perbankan Syariah. 1–113.
Published
2020-09-21
 
Section
Articles